Doblet trafikk på vår nettside i 2018

NM høyfjell bidro til at NVKs nettsider fikk en formidabel trafikkvekst i fjor.

Sidevisninger doblet i 2018, ukentlig (øverst), daglig (nederst), med tydelig topp under NM-uka i september. 2017 i oransje, 2018 i blått. Alle målingene er hentet inn via Google Analytics.

Nettsiden vorsteh.no

I fjor hadde vorsteh.no 291.000 sidevisninger. Det er dobbelt så mye som året før (145.000). Grafen øverst på siden viser utviklingen gjennom fjoråret, uke for uke (øverst), og daglig (nedenfor).

Den tydelige blå toppen er NM høyfjell, der NVK var arrangør.

En svikt i registreringene av sidevisninger i starten av 2017, gjør sammenligning av brukere mer interessant. Vorsteh.no hadde 34.000 unike brukere i fjor. Det er over 70 prosent flere enn året før, og skyldes i stor grad NM. Da strømmet både nye brukere til i en kort periode, og alle brukerne kom oftere tilbake, og så på flere artikler enn i perioden før og etter.

(En unik bruker er en mobiltelefon, en PC eller et nettbrett. De fleste av oss utgjør derfor ofte mer enn en bruker.)

Statistikk over antall unike brukere 2018. Google Analytics.

Den jevne bruker så på i underkant av tre sider per besøk, og brukte rundt tre minutter inne på nettsiden. (Da er ikke NVC, valpelister eller Datahound regnet med).

Den største andelen brukere kommer til oss på mobil. Mobil gikk i fjor klart forbi PC.

De fleste brukerne våre kommer fra Norge, med Sverige på 2. plass. Vi har også en del trafikk fra Danmark, Spania og USA.

Mest populære sider

Mest populære sider er forsiden vår, etterfulgt av siden med lenker til valpelister og avlshunder.

Høyt i fjor rager også siden med info om NM høyfjell, partilister for NM høyfjell og resultatsider for NM høyfjell.

Vi hadde også meget stor oppslutning om Facebook-siden vår for NM høyfjell, hvor lagkonkurransen, kvalifiseringen, semifinaler og finale ble direkteblogget.

Vi har dessverre ikke statistikk for NVC-sidene eller for Datahound hvor lister over valpekull, avlshunder og databasen over alle hunder av våre tre raser ligger.

Facebook-sider

I tillegg til hovedsiden “Norsk Vorstehhund klubb” (startet 2016) har klubben en rekke distriktsgrupper, som har et trofast publikum. Grupper er gjennomgående mer populære enn ‘sider’, men styret valgte å satse på en ‘side’ for å sikre at informasjon kommer ut. Det var ikke meningen at dette skulle være en debattarena, dem finnes det mange av på Facebook, men en tydelig avsenderstyrt side med viktig og nyttig info til medlemmene.

“NM høyfjell “på Facebook startet opp i god tid før NM, men hovedinnholdet ble produsert i løpet av to-tre uker i september. Da ble siden løpende oppdatert med nytt innhold i opptil 18 timer i døgnet, og hadde stor trafikk.

Finaledagen 30. sept hadde vi over 8000 besøk på Facebook-siden. Nest mest populær var lagkonkurransen på torsdagen med over 6000 besøk. Det var mer enn dobbelt så mange menn som kvinner, som brukte sidene i NM-perioden. Aldergruppen 45-54 år var mest tallrik.

NM høyfjell Facebook-side med siste oppdatering med vinnere og sponsorvisning

Også den vanlige Facebook-siden til NVK hadde økt trafikk under NM, men her er det jevnere trafikk gjennom året, med naturlige topper i prøvesesongen.

Tusen takk for flotte jaktbilder

I fjor høst ba vi dere brukere sende inn bilder, og det resulterte i et flott bildegalleri som viser glede og stolthet. Tusen takk!

Vi vil gjerne ha flere blinkskudd fra dere og flere gode bilder på nettsiden. Når du sender inn bilder til din lokale skribent, så husk å sende bildet i stor oppløsninger. Send det derfor som epost, og ikke som SMS. Og ikke vent med å sende inn resultater. Nyheter er som regel bedre når de er nye, og ikke en uke gamle.

Når du sender inn resultater fra for eksempel jaktprøver, legg ved flere opplysninger enn bare premiegrad. Fortell dato, sted, navn på prøven, hva dommeren sa, gjerne tallkaraktere og hva fører heter. Ved de riktig høye premiene vil vi gjerne også ha registreringsnummer og navn på oppdretter.

Og så vil vi som leserne gjerne vite hvordan dagen var, hvordan hunden fikset viltet, hvordan det føltes da premien var i boks osv.

Og ta breddebilder – ikke bare høydebilder. Pass gjerne også på å rydde litt i bildeutsnittet slik at søppelkasser, plastposer, rotete bakgrunn og unødvendige detaljer ikke synes. Vi trenger flere og mer varierte bilder enn de klassiske premieposeringene. Bilder tatt ute på prøven, eller med hund og fører i en aktivitet, er ofte bedre og mer naturlige.

Vi trenger flere penner

Vi setter veldig pris på den solide rapporteringen som mange distrikter har på nettsidene og på Facebook. Dersom noen føler seg usikre eller trenger råd, er vi i redaksjonen alltid villig til både å gi råd og bistå i oppstarten.

Det er viktig at nyhetssaker og informasjonsartikler publiseres på nettsiden og, og deretter deles på Facebook. Da får vi økt trafikk og god visning av våre sponsorbanner. Det er jo nettopp det de betaler for når de støtter oss.

Her finner du retningslinjene for hvilket innhold som passer på nettsidene våre, og hvilket innhold som skal publiseres på forsiden og på distriktssider.

Dette er redaksjonen. Dersom du har lyst til å bidra, enten lokalt eller på riksplan, blir vi veldig glade for en henvendelse. Lokale skribenter dekker lokale arrangementer som treningssamlinger, medlemsmøter og apport- og jaktprøver. Den sentrale redaksjonsgruppa dekker store mesterskap, høystatusprøver, styresaker, jaktrådet, avlsrådet, distriktskonferansen/representantskapsmøtet osv.

Vi trenger hjelp til det meste, ikke minst av noen som har lyst til å fortelle, som kan skrive reportasjer, lærerike artikler, portrett av medlemmer og generelt hundestoff.

Opplæring vil bli gitt. Det viktigste er at du har lyst til å bidra og har fortellerglede!

Kontakt meg på signe.karin@gmail.com.